Meta-analysis of barriers affecting the development of sports entrepreneurship in Iran
Subject Areas :مینا ربیعی 1 , mohammad nasiri 2 *
1 -
2 - 3Assistant Professor of Sport Management, Department of Physical Education, Khoy Branch, Islamic Azad University, Khoy, Iran
Keywords: Keywords: Sports Entrepreneurship Development, Effect Size, Meta-analysis, Barriers.,
Abstract :
Mina Rabiee Mohammad Nasiri Abstract The present research was conducted with the aim of meta-analysis of the barriers affecting the development of sports entrepreneurship in Iran and to obtain a coherent result from among many researches. The research method was descriptive and meta-analytical. The statistical population of this research was all internal researches related to the barriers of sports entrepreneurship in Iran in the period of 2010 to 2023. Among the reported studies, 44 studies that met the criteria for entering the meta-analysis process were selected as a statistical sample. The analysis of the collected data was done using CMA3 and SPSS software. The results showed that the combined effect size of entrepreneurship barriers in the random effects model based on the Hex g index is equal to 0.916, which is considered a large and significant effect size (P<0.001, Z=12.62). The results of Cochran's test (P<0.001, 1273/90) and the results of the I-squared index indicating heterogeneity between effect sizes were obtained. Therefore, the study of subgroups was considered and the results of the analysis showed that behavioral (4.962), general (2.741) and environmental (2.351) barriers have the greatest effect on the lack of development of sports entrepreneurship in Iran. The results of safe N test of Rosenthal's error and funnel plot also showed the accuracy and absence of propagation error. Based on the results of the research, planning to minimize the inhibiting factors of sports entrepreneurship in the three main behavioral, general and environmental dimensions can play a very important role in creating and expanding sports entrepreneurship.It is suggested that, encouraging financial sponsors to invest in sports through the government by creating incentives for financial sponsors from the sports organization in the planned plans. be placed Promotion of social security among sports business owners (insurance coverage, business failure and unemployment) taking into account financial benefits and tax stability in order to involve sports creative people in the private sector through the social security organization. By providing and creating suitable cultural, managerial and economic platforms for the presence and investment of the private sector in sports and entrusting the affairs related to sports in a competitive, dynamic and transparent environment, privatization in sports should be addressed.
- آقایی, مسعود, میرزازاده, زهراسادات, طالب پور, مهدی, عظیم زاده, سید مرتضی. (1402). ارائه مدل نقش توسعه پایدار درتحقق اهداف کارآفرینی ورزشی ایران با تاکید بر تجربه کسب و کار. نشریه مدیریت ورزشی, 15(1), 231-214.
- احمدپورداریانی، محمود؛ مقیمی، سید محمد. (1400). «مبانی کارآفرینی». تهران: فراندیش.
- الهي، عليرضا؛ سجادي، سيد نصراالله؛ خبيري، محمد؛ ابريشمي، حميد. (1389). «موانع توسعة صنعت باشگاهداري حرفه¬اي فوتبال ايران». مطالعات مديريت ورزشي، دوره7، شماره 7، صص: 68-53.
- امیدی، یاور؛ محمد کاظمی، رضا؛ آزموده، صغری. (1395). «شناسایی و تحلیل موانع محیطی کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان». نشریه مدیریت ورزشی، دوره8، شماره5، صص: 775-753.
- انصار، محمدتقي؛ فكور، بهمن. (1393). «موانع محيطي گرايش دانشجويان و دانشآموختگان به كارآفريني». فصلنامة پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، شماره 72، صص: 141-117.
- ایزانلو، بلال؛ حبیبی، مجتبی. (1390). کاربرد فراتحلیل در تحقیقات علوم اجتماعی و رفتاری: مروری بر مزایا, تنگناها و روش شناسی. تحقیقات علوم رفتاری، دوره9، شماره 1، صص: 82-70.
- الماسی, سمانه, عیدی, حسین, عباسی, همایون, فروغی, بهزاد, فرناندز, جرونیمو گارسیا. (1401). راهبردها و پیامدهای ارتباط دانشکده های علوم ورزشی با مراکز رشد و پارک های علم و فناوری. مطالعات مدیریت ورزشی.
- برومند، محمد رضا؛ همتی نژاد، مهر علی؛ رمضانی نژاد، رحیم؛ رضوی، سید محمدحسین؛ ملک اخلاق، اسماعیل. (1390). بررسی موانع اشتغال فارغ التحصیلان رشته تربیتبدنی و علوم ورزشی ایران. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکت. دوره 7، شماره 14، صص: 72-51.
- بهرام فرد, هیوا, باقری راغب, قدرت الله, کردناییج, اسدالله. (1402). نقش الهام در تصمیم به بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینانه در کسب و کارهای ورزشی. نشریه مدیریت ورزشی.
- برهانی, حرمت السادات, حامی, محمد, شجاعی, وحید. (1401). شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر ورود استارت آپهای ورزشی به بازارهای داخلی و خارجی با استفاده از رویکرد امکانگرایانه. مطالعات مدیریت ورزشی.
- پرواز, مهدیس, عیدی, حسین. (1402). شناسایی و تحلیل چالشهای استارتاپها در حوزه کسب و کارهای ورزشی با رویکرد تحلیل مضمون. نشریه مدیریت ورزشی, 15(2), 181-168.
- ثنائی پور، هادی. (1398) فراتحلیل مطالعات سیاستگذاری کارآفرینی در ایران: تجربیات گذشته و چشماندازهای آینده. فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، دوره10، شماره39، صص:91-67.
- حیدری آبجهان, احمد, ساعت چیان, وحید, پیرجمادی, سحر, محمودی, احمد. (1402). شناسایی و مدلسازی ابعاد توسعه کسب و کارهای تفریحی ورزشی در شبکههای اجتماعی. مطالعات مدیریت ورزشی.
- خانمرادی، سعید؛ سجادي، سید نصراالله؛ زردشتیان، شیرین. (1398). تأسیس شرکت دانشبنیان در حوزه علوم ورزشی: مدلی با رویکرد آمیخته. پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی دوره هشتم. دوره 31، شماره 3، صص: 128-113.
- خیاط، بهناز؛ محمدیان، ؛ ماجدی، نیما. (1399). ارائة الگوی توسعه کارآفرینی ورزش زنان ایران. مطالعات مدیریت ورزشی، دوره12، شماره62، صص:164-135.
- ربيعي، علي؛ نيكروش، معصومه. (1390). بررسي عوامل محيطي مؤثر بر توسعة كارآفريني در كسب وكارهاي دانش بنيان. دومين همايش ملي مديريت پژوهش و فناوري، تهران: پژوهشكدة سياستگذاري علم، فناوري و صنعت، ص286 - 276.
- رحیمی, امیر, احسانی, محمد, صفاری, مرجان, نوروزی سید حسینی, رسول. (1399). طراحی مدل تجاریسازی پژوهشهای علوم ورزشی: رویکرد کیفی. مطالعات مدیریت ورزشی.
- رضایی، فهیمه. (1390). بررسی موانع ساختاری توسعه کارآفرینی در ورزش از دیدگاه مدیران و کارآفرینان ورزشی استان مازندران. اولین کنفرانس دانشجویی کارآفرینی کشور، تهران: دانشگاه تهران
- رمضانی نژاد، رحیم؛ برومند، محمدرضا؛ احمدی، فاطمه. (1397). اکوسیستم کارآفرینی: رویکردی جدید برای توسعه کارآفرینی در ورزش. پژوهش های معاصر در مدیریت ورزشی، دوره8، شماره 16، صص: 29-40.
- زالی، محمدرضا؛ رضوی، سید مصطفی.(1387). پژوهشی درزمینه موانع توسعه کارآفرینی در ایران. چاپ اول، تهران: دانشکده کارآفرینی.
- زیویار، فرزا؛ فراهانی، ابوالفضل؛ کشاورز، لقمان. (1396). شناسایی موانع ساختاری کارآفرینی سازمانی در وزارت ورزش وجوانان. مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی، دوره15، شماره 1، صص:205-187.
- سرلک علی, سعید, فروغی پور, حمید, نیکروان, محمد. (1401). ارائۀ مدل توسعۀ منابع انسانی در سازمانهای ورزشی با رویکرد کارآفرینانه با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد (مطالعۀ موردی استان لرستان). نشریه مدیریت ورزشی, 14(4), 340-322.
- شاهوردی، زینب؛ حاتمی، آرش؛ فرنیا، فرهاد. (1400). بررسی عوامل تأثيرگذار بازار هدف صنعت گردشگري بر روند توسعه گردشگری در استان لرستان با استفاده از رويكرد تحليل عاملي. فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، دوره5، شماره 19، صص: 716-701.
- شریفیان، اسماعیل. (1387). طراحی الگوی فرآیندی انگیزه کارآفرینی دانشجویان تربیتبدنی. رساله دکتری دانشگاه تربیت مدرس تهران چکیده ص ۱.
- شریفی فر، فریده؛ محمدیان، فریبا؛ شریفی فر، فروزان. (1396). فراتحلیل مطالعات کارآفرینی در سازمانهای ورزشی ایران، مطالعات مدیریت ورزشی، دوره6، شماره 44، صص: 154-139.
- صادقی، حسین؛ هنري، حبیب؛ مندعلیزاده، زینب. (1393). بررسی عوامل رفتاري مؤثر بـر توسـعۀ کارآفرینی در ورزش کشور." مدیریت ورزشی، دوره 6، شماره4، صص: 681-671.
- علیزاده لاچین، نصیری محمد (1401). فراتحلیل مطالعات نقش رسانه ها و فضای مجازی در توسعه گردشگری ورزشی ایران. دوره 21، شماره 55، ص 112-97.
- غلامی، ناصر. (1387). مطالعه موانع کارآفرینی در ورزش کشـور ". پایـان نامـه کارشناسـی ارشـد، دانشکده تربیتبدنی، دانشگاه تهران.
- غلامی، ناصر؛ آقایی، نجف؛ محمدکاظمی، رضا؛ صفاری، مرجان. (1398). ارزش پیشنهادی به مشتری درمدل کسبوکارهای ورزشی، دوره11، شماره 53، صص: 98-83.
- فروغی پور، حمید. (1389). زمینههای کارآفرینی در ورزش از دیدگاه مدیران و متخصصان تربیتبدنی کشور و ارائه راهکار ". رساله دکتري، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
- قربانی، محمدحسین؛ اسماعیلی، محمدرضا؛ زارعیان، حسین. (1401). موانع و راهکارهای توسعه اشتغالزایی در ورزش استان خراسان جنوبی. فصلنامه مرکز مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان، دوره 21، شماره 55، صص: 362-341.
- کردنائیچ، اسداالله. (1393). بررسی موانع کارآفرینی سازمانی: موردمطالعه شـرکت صـنعت چـوب شمال ". فصلنامه مدرس علوم انسانی. ویژه نامه مدیریت، دوره 3، شماره 4، صص: 45-37.
- کشاورز، لقمان؛ مهری شندی، سعید. (1400). تحلیل موانع کارآفرینی در ورزش از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد تربیتبدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، دوره 9، شماره 4، صص: 169-163.
- محمدكاظمي، رضا؛ قاسمي، حميد؛ رستم بخش، محمدرضا. (1390). شناسايي و تحليل موانع رفتاري كارآفريني سازماني در سازمان تربيت بدني (وزارت ورزش) كشور»، نشرية علمي پژوهشي پژوهشهاي معاصر در مديريت ورزشي، دوره1، شماره 2، صص: 100-89.
- مصرآبادی، جواد. (1395). فراتحلیل، نرم افزار و گزارش نویسی. تبریز: دانشگاه شهیدمدنی آذربایجان.
- معینی، سیدمهدی؛ ابراهیم پور، بهاره. (1399). فراترکیب مقاله های فارسی زبان علمی-پژوهشی با موضوع «پیاده» مروری بر سال های 1397-1380. مطالعات شهری، دوره9، شماره 35، صص: 116-101.
- مقیمی، سید محمد. (1387). سازمان و مدیریت رویکرد پژوهشی چاپ اول، تهران: انتشارات ترمه
- نوری، میثم؛ خبیری، محمد؛ علیدوست، ابراهیم. (1400) تحلیل موانع کارآفرینی در ورزش: از دیدگاه متخصصان ورزشی، فصلنامه علمی کارافن، دوره 18، شماره 2، صص: 246-227.
- نگهداری, فاطمه, قهرمان تبریزی, کوروش, شریفیان, اسماعیل, بیابانی, حسن. (1401). دسته بندی عناصر قلمرو زیست بوم کارآفرینی ورزشی. نشریه مدیریت ورزشی, 14(3), 163-148.
- نوغانی دوخت بهمنی، محسن؛ میر محمد تبار، سیداحمد. (1396). فراتحلیل مبانی و کاربردها. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
- هادوي، سیده فریده؛ ساعتچیان، وحید؛ عزیزي، بهادر؛ محمدي، محمد. (1396). نقش موانع پیش روي توسعه کارآفرینی از طریق ورزش در استان همدان و ارائه راهکارهاي اجرایی. مطالعات راهبردی ورزش و جوانان، شماره 38، صص: 54-37.
- هومن، حیدرعلی. (1392). «راهنمای عملی فراتحلیل در پژوهش علمی». تهران: انتشارات سمت.
- يدالهي فارسي، جهانگير؛ ن غلامي، ناصر؛ حميدي، مهرزاد؛ كنعاني، علي. (1390). مطالعه موانع كارآفريني در ورزش كشور. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، دوره 4، شماره 2، صص:124-105.
- Allen, J. C. Korsching, P.F. and R. Vogt, (2013), Examination of Community Action Field Theory Model for Locality Based Entrepreneurship. Paper Presented at the Annual Rural Sociological Society Meeting, Montreal, Canada.
- Berkes, P. (2018). Macro-level factors affecting sport sponsorship decision-making process at Hungarian soccer clubs and soccer sponsor companies (Unpublished doctoral dissertation). Semmelweis University, Budapest.
- Borenstein, M., Hedges, L. V., Higgins, J. P., & Rothstein, H. R. (2021). Introduction to meta-analysis. John Wiley & Sons.
- Ciletti, D. Chadwick, S. (2012). “Sports Entrepreneurship: Theory and Practice: Fitness Information Technology”. pp: 23-59.
- Davis, H. A. & Hilbert, J. Z. (2013). Sports marketing: Creating long term value. Massachusetts, USA: Edward Elgar Publishing Limited.
- Eshenfelder, M. J. (2007). Economics of sport. Fitness Information Technology. USA-19.
- Glass, G. V. (1976). Primary, secondary, and meta-analysis of research. Educational researcher, 5(10), 3-8.
- Hemme, F., Morais, D. G., Bowers, M. T., & Todd, J. S. (2017). Extending sport-based entrepreneurship theory through phenomenological inquiry. Sport management review, 20(1), 92-104.
- Krueger, N., Reilly, M. D., & Carsrud, A. L. (2000). Competing Models of Entrepreneurial Intentions. Journal of Business Venturing 15,, 15(5-6), 411– 432.
- Kulik, J. A, & Kulik, C. L. C (1988). Meta_Analysis: Historical Origins and Contemporary Practice. Paper Presented at The Annual Meeting of the American Educational Research Association, New Orleans. (ERIC Document Reproduction Service No. 297015).
- Lipsey, W., & Wilson, D. (2001). Practical meta-analysis. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
- Moghimi, S. M. (2006). "Corporate entrepreneurship: obstacles and alternatives (the case of industrial corporation in Iran", Journal of Entrepreneurship Research, No.1: 87-119.
- Ratten, V. (2011). “Sport-based entrepreneurship: towards a new theory of entrepreneurship and sport management”. International Entrepreneurship and Management Journal, 7(1), pp: 57-69.
- Shane, S. & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217-226.