بررسی تأثیر آموزشهاي ارائهشده در پاركهاي ترافيك بر سطح مهارت و آمادگي دانشآموزان براي مواجهه با مخاطرات محيط واقعي
محورهای موضوعی :
1 -
چکیده مقاله :
هدف از اين پژوهش بررسی تأثیر آموزشهاي ارائهشده در پارکهای ترافيك بر سطح مهارت و آمادگي دانشآموزان برای مواجهه با مخاطرات ترافیکی محيط واقعي می باشد. ازاینرو جامعه آزمون در تحقیق حاضر شامل دانشآموزان ابتدایی و متوسطه آموزش دیده در پارک ترافیک شهر از منطقه هفده شهرداری تهران در سال تحصیلی 97-1396 بوده اند. از بين این جامعه آماری شامل 116 تن از دانشآموزان فراگير آموزشهای ترافیکی، به روش نمونهگيري تصادفي خوشهاي، نمونهای به تعداد 80 تن انتخاب گرديد و یکی از آنها (n=40) بهعنوان گروه گواه و دیگری (n=40) بهعنوان گروه کنترل تعيين شد. از لحاظ هدف تحقيق حاضر، كاربردي و از لحاظ شيوهي گردآوري دادهها، توصيفي از نوع پيمايشي است. ابزار اصلي گردآوري اطلاعات، منابع كتابخانهاي و پرسشنامه اوبریت و کلودل گبود بوده است که پس از اتمام جلسات آموزشی برای هر دو گروه پیادهسازی و اجرا گردید. همچنین برای تجزیهوتحلیل دادهها پس از جمعآوری و کدگذاری از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (ميانگين، فراواني و انحراف معيار و تحلیل واریانس) از طریق نرمافزار SPSS استفاده شد. درنهایت نتایج بهدستآمده از تحلیلهای انجامشده نشان داد که آموزشهای ترافیکی در پارك ترافيك منطقه هفده شهرداري تهران بر سطح مهارت و آمادگی دانشآموزان فراگير براي مواجهه با محيط واقعي ترافيك تأثير مثبت دارد. بر اساس ديگر يافته هاي این پژوهش میتوان ادعا نمود آموزشهای ترافیکی سبب افزایش مهارتهای ادراکی و عملی دانشآموزان برای مواجهه با مخاطرات محیط واقعی ترافیکی میگردد. دیگر نتايج اين پژوهش نشان داد كه آموزشهای ترافيكي از طريق افزايش مهارت دانشآموزان فراگير در ابعاد فردي، راه و وسایط نقليه بهطور معناداری با كاهش حوادث و آسیبهای مرتبط با گروههای دانشآموزی ارتباط دارد.