تأثیر فراموشی سازمانی هدفمند بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در ادارات ورزش و جوانان شمال غرب کشور
محورهای موضوعی :طاهر جباری دستجرد 1 , کاظم مهری 2 * , محمد نصیری 3
1 - دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل،
2 - هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نقده
3 - استادیارمدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران
کلید واژه: کلید واژه ها: فراموشی سازمانی هدفمند, عملکرد سازمانی , مدیریت دانش, ادارات ورزش و جوانان.,
چکیده مقاله :
چكيده هدف از پژوهش حاضر تاثیر فراموشی سازمانی هدفمند بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی مدیریت دانش در ادارات ورزش و جوانان شمال غرب کشور بود. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی و از نظر هدف کاربردی بود که به روش میدانی اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش شامل همه مدیران و کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان های شمال غرب کشور بود. تعداد 301 شرکت کننده به عنوان نمونه آماری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. داده¬ها از طریق پرسشنامه جمع¬آوری شد (ضریب آلفا بالای 8/0 بود). برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آمار توصیفی (مثل جدول، میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی معادلات ساختاری) با استفاده از دو نرم افزار SPSS و PLSاستفاده شد. نتایج نشان داد که فراموشی هدفمند، تأثیر مثبت و معناداری بر مدیریت دانش داشت (001/0=p). همچنین مدیریت دانش و فراموشی هدفمند، اثرات مثبت و معناداری بر عملکرد سازمانی داشتند (001/0=p و 001/0=p). در این تحقیق ما نقش میانجی مدیرت دانش و همچنین نوآوری را در ارتباط بین فراموشی سازمانی و عملکرد سازمانی را مورد بررسی قرار دادیم که نتایج تحقیق نشان داد مدیریت دانش ارتباط بین فراموشی سازمانی و عملکرد سازمانی را میانجی می کند. نتایج بیانگر آن است که از طریق فراموشی سازمانی اثربخش، سازمان¬ها قادرند دانش را به محصول، خدمت و فرآیندی نو تبدیل کنند که این امر نتایج نوآورانه مدیریتی و عملیاتی را به همراه دارد.
Taher Jabbari Dastjerd Kazem Mehri Mohammad Nasiri Abstract The purpose of this research was the effect of targeted organizational forgetting on organizational performance with the role of knowledge management mediator in sports and youth departments in the northwest of the country. The current research was of a descriptive-correlation type and applied in terms of purpose, which was carried out by the field method. The statistical population of this research included all managers and employees of sports and youth departments in the northwestern provinces of the country. 301 participants were selected as a statistical sample using random sampling method. The data was collected through a questionnaire (alpha coefficient was above 0.8). For data analysis, descriptive statistics (such as tables, mean, standard deviation) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient, confirmatory factor analysis and structural equation modeling) were used using SPSS and PLS software. The results showed that purposeful forgetting had a positive and significant effect on knowledge management (p=0.001). Also, knowledge management and purposeful forgetting had positive and significant effects on organizational performance (p=0.001 and p=0.001). In this research, we investigated the mediating role of knowledge management as well as innovation in the relationship between organizational forgetfulness and organizational performance, and the research results showed that knowledge management mediates the relationship between organizational forgetfulness and organizational performance. The results show that through effective organizational forgetting, organizations are able to transform knowledge into a new product, service and process, which brings innovative managerial and operational results.
منابع
اورک، ناهید،؛ ایمانی، محمدنقی؛ و ناظم،فتاح. (1398). بررسی رویکرد مدلیابی معادلات ساختاری در تبیین روابط بین سبکهای رهبری، یادگیری سازمانی، عملکرد سازمانی و فراموشی سازمانی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 13(3)، 9-27.
کرمی, خاطره, سلیمی, سلطان حسینی, محمد. (2019). تبیین و پیادهسازی مدل ترکیبی کارت امتیازی متوازن و تحلیل پوششی دادهها در ارزیابی عملکرد و رتبهبندی هیئتهای ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی, 11(54), 205-242.
براتی, مهری, مستحفظیان, جعفری, رهبری. (2019). طراحی مدل رابطه بین فراموشی سازمانی هدفمند و چابکی سازمانی با اثربخشی سازمانی کارکنان ادارة کل ورزشوجوانان استان اصفهان. مطالعات مدیریت ورزشی, 11(57), 217-238.
بهنام، محسن. (1394). مدل ارتباطی مدیریت دانش مشتری با وفاداری مشتریان در صنعت خدمات ورزشی. رساله دکتری، دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه تهران.
صابری,علی ؛ گودرزی، صمد (2019). تأثیر مدیریت دانش بر اثربخشی کارکنان وزارت ورزشوجوانان با تأکید بر نقش میانجی خرد سازمانی. پژوهش در ورزش تربیتی, 7(16), 149-168.
سلیمی مهدی؛ موسوی، زهره (1398). رابطه اخلاق حرفه ای با یادگیری و فراموشی سازمانی هدفمند: نقش میانجی تسهیم دانش. اخلاق در علوم و فناوری.; ۱۴ (2) :۷۴-۸۲
صلواتی، عادل؛ باغبانیان، مصطفی وزندی،رزان(1392). فراموشی سازمانی و مقاومت در برابر تغییر.فصلنامه علمی – پژوهشی، مطالعات مدیریت(بهبود و تحول)، سال 23، (7): 49-73.
میرزایی مسعود؛ اسلامبولچی، علیرضا؛ خورشیدی ،سیما (1397). تحلیل ارتباط بین فراموشی سازمانی هدفمند و خلاقیت فردی با نوآوری سازمانی (مورد مطالعه: بیمارستان شهید چمران کنگاور)، دومین کنفرانس بین المللی تحولات نوین ر مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
کشته گر, عاطفه ؛ ناستی زایی, ناصر. (1399). تأثیر رهبری اخلاقی بر فراموشی سازمانی هدفمند با نقش میانجی یادگیری سازمانی. فصلنامه مدیریت دانش سازمانی, 3(4), 171-211.
مصلحی, گودرزی؛ محمود, علی دوست قهفرخی؛ ابراهیم, خدیور. (2021). شناسایی راهبرد مدیریت دانش در وزارت ورزش و جوانان با استفاده از رویکرد پویا. پژوهش در ورزش تربیتی, 9(24), 17-42.
مشبکی, ربیعه, و مسعود. (2021). فراموشی سازمانی هدفمند (استراتژیک): اکسیر رقابتپذیری درسازمان. پژوهش های مدیریت در ایران, 13(4), 194-218.
عیدی حسین، عباسی همایون، عیدی پور کامران(1394) پیشبینی بی تفاوتی سازمانی کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان کرمانشاه از طریق هوش راهبردی مدیران. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، ۳ (۹) :۷۱-۸۱
Delshab, V., and Sadeghi Boroujerdi, S. (2018), “Investigating the influence of unlearning on knowledge management in sport organizations”, Kybernetes, Vol. 47 No, 10, pp. 2025-2040.
Delshab, V., Winand, M., Sadeghi Boroujerdi, S., Hoeber, L., & Mahmoudian, A. (2022). The impact of knowledge management on performance in nonprofit sports clubs: The mediating role of attitude toward innovation, open innovation, and innovativeness. European Sport Management Quarterly, 22(2), 139-160.
-Gholipour. R., Esmaeili. M.R., Honari. H., Ghorbani. M.H. (2017). Codification the Development Model of Knowledge Management in Ministry of Youth and Sports by Using Grounded Theory. Research on Educational Sport, 5(13), 193-214. (In Persian). Doi: 10.22089/res.2017.3566.1242.
-Huang, D., Chen, S., Zhang, G. and Ye, J. (2018). Organizational forgetting, absorptive capacity, and innovation performance: A moderated mediation analysis", Management Decision, 56(1), 87-104.
Schüffler, A. S., Thim, C., Haase, J., Gronau, N., & Kluge, A. (2020). Information Processing in Work Environment 4.0 and the Beneficial Impact of Intentional Forgetting on Change Management. Zeitschrift für Arbeits-und Organizations psychology a&O.
Vos, S., Breesch, D., and Scheerder, J. (2012), “Undeclared work in non-profit sports clubs: A mixed method approach for assessing the size and motives”, VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 23, 846–869.
-Winand, M., Scheerder, J., Vos, S., and Zintz, T. (2016), “Do non-profit sport organizations innovate? Types and preferences of service innovation within regional sport federations”, Innovation, Vol. 18 No. 3, pp. 289-308.
-Trequattrini, R., Del Giudice, M., Cuozzo, B., and Palmaccio, M. (2016), “Does sport innovation create value? The case of professional football clubs”, Technology, Innovation and Education, Vol. 2 No. 1, p. 11.
-Vos, S., and Scheerder, J. (2014), “Fact or fiction? An empirical analysis of cooperation between mass sport providers at the local level”, European Journal for Sport and Society, 11, 7–34.
-MohammadEsmaeil, S., & seyed vakili, S. R. (2018). A Study Impact of Organizational Forgetting on Implementing Knowledge Management. Management Studies in Development and Evolution, 27(89),
.Nazarian Madavani, A., & mokhtari dinani, M. (2016). The Prediction of Organizational Performance through Knowledge Management in Sports Organizations. Sport Management Studies, 8(36), 73-92.
-Wenhui, H., and Zhen, Z. (2011). Innovation of management model of sport event based on knowledge management, In Product Innovation Management (ICPIM), 6th International Conference on Product Innovation Management (ICPIM 2011), 644-649. doi:10.1109/ICPIM.2011.5983745.
Wemmer, F., Emrich, E., and Koenigstorfer, J. (2016), “The impact of coopetition-based open innovation on performance in nonprofit sports clubs”, European sport management quarterly, Vol. 16 No. 3, pp. 341-363.