ارائه راهبردهای احیای شرکتهای معدنی و صنعتی راکد براساس انواع صنایع
محورهای موضوعی :
سیامک ظاهری
1
,
حمید آسایش
2
*
,
مهدی کمالی
3
,
مهدی زاهد غروی
4
1 - دانشجوی دکتری علوم اقتصادی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز، الیگودرز، ایران
2 - دانشگاه آیت الله بروجردی (ره)
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قشم
4 - استادیار، عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه آیت الله بروجردی، بروجرد ، ایران
کلید واژه: کلید واژه: شرکتهای معدنی و صنعتی راکد, راهبرد احیا, اولویتبندی, تحلیل سلسله مراتبی,
چکیده مقاله :
راکد بودن شرکتها منجر به معوقه مالیاتی، بیمهای و بانکی، تعدیل و بیکاری نیروی انسانی، کاهش ارزش و اعتبار شرکت، کاهش ارزش برند شرکت، تشدید اختلاف شرکاء و حقوقی شدن مسائل شرکت، تملک داراییهای شرکت توسط افراد غیرمتخصص،.... و در نهایت کاهش ارزش افزوده زیربخشها و کاهش تولید و رشد اقتصادی میشود. برای تحقق شعارهای اقتصادی ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) طی چند سال اخیر، بایستی راهبردهای احیای شرکتهای معدنی و صنعتی راکد (دارای ارتباطات پیشین و پسین بسیار) مورد بررسی قرار گیرد. لذا هدف پژوهش حاضر تدوین راهبرد احیا شرکتهای معدنی و صنعتی راکد است. لذا تحقیق حاضر بر مبنای هدف از نوع پیمایشی و بررسی رابطه توصیفی میباشد. برای این منظور از طریق روش تحلیل سلسلهمراتبی و همچنین مطالعه مستندات مرتبط، مدل مفهومی برای احیای شرکتهای معدنی و صنعتی راکد از گروه صنایع معدنی، شیمیایی، نساجی (پوشاک و سلولزی)، غذایی و فلزی با نظر 140 متخصص عضو کارگروههای احیا صنایع با نمونه در دسترس و معرفیشده از 2380 شرکت صنعتی راکد و نیمه فعال در گروههای مختلف صنعت تعریف و تدوین گردید. بنابر نتایج تحقیق با استفاده از تحلیل سلسلهمراتبی برای هر گروه از صنایع راهبردهایی جهت احیا مانند سازماندهی مجدد دیون، واگذاری مدیریت، تأمین مالی، شناسایی بازارهای جدید، فروش داراییهای مازاد و.... شناسایی و اولویتبندی شدند.
Stagnation of companies leads to tax, insurance and banking arrears, adjustment and unemployment of human resources, decrease in value and credit of the company, decrease in the value of the company's brand, intensification of partners' differences and legalization of company's issues, acquisition of company's assets by non-specialists,... and finally, the added value of the sub-sectors will decrease and production and economic growth will decrease. In order to realize the economic slogans announced by the Supreme Leader (Madazla Al-Ali) during the last few years, the strategies for revitalizing stagnant mining and industrial companies (with many previous and previous connections) should be examined. Therefore, the aim of the current research is to formulate a strategy for revitalizing stagnant mining and industrial companies. Therefore, the current research is based on the purpose of a survey and descriptive relationship investigation. For this purpose, through the method of hierarchical analysis as well as the study of related documents, a conceptual model for the revival of stagnant mining and industrial companies from the group of mining, chemical, textile (clothing and cellulose), food and metal industries with the opinion of 400 experts and stakeholders of this group were defined and compiled. Based on the results of the research, using hierarchical analysis for each group of industries, strategies for revival such as debt reorganization, transfer of management, financing, identification of new markets, sale of surplus assets, etc. were identified and prioritized..