مطالعه تأثير استفاده از شبیهسازهای آموزشي بر كيفيت يادگيري فراگيران رانندگي
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه آزاد واحد قم
کلید واژه: واژگان کليدي: ابزارهاي مجازي, کيفيت يادگيري, فرايند ياددهي – يادگيري, مراکز آموزشهاي تخصصي صنعت حملونقل ريلي درونشهری,
چکیده مقاله :
با توسعه كاربردهاي فنآوری اطلاعات و ارتباطات و سامانههای هوشمند، امكاني براي فراگيران رانندگي فراهمشده است كه بتوانند فرايند يادگيري و آموختن مهارتهای حرفهای را در فضاي مجازي تجربه نمايند. ابزارهايي نظير: شبیهسازهای آموزشي در محیطهای مجازي میتواند به شبیهسازی شرايط عادي يا مخاطرهآمیز مانند: بروز سوانح، حوادث و ساير اختلالات رانندگي بپردازد. اين پژوهش باهدف بررسي نقش استفاده از ابزارهاي آموزشي در کيفيت يادگيري فراگيران رانندگي و ارائه راهکارهايي براي بهبود آن در مراکز آموزشهای تخصصي صنعت حملونقل ريلي درونشهری انجامشده است. در ادامه تحقيق نيز وضعيت موجود بخش سيمولاتور آموزشي مرکز آموزشهای تخصصي متروي تهران بهعنوان مورد کاوی پژوهش مورد ارزيابي قرارگرفته است تا ميزان سودمندي استفاده از اين ابزار در بهبود کيفيت يادگيري تعيين گردد. روش پژوهش در اين تحقيق از نوع پيمايشي و جامعه آماري آن متشکل از مربيان، کادر آموزشي، مديران و فراگيران مرکز آموزشهای تخصصي راهبري قطار در متروي تهران به تعداد 254 نفر بوده است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 131 نفر تعيين شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته و بهصورت بسته پاسخ، جمعآوری و اطلاعات حاصل از آن نيز با استفاده از آزمون کاي دو تحليل گرديد. نتايج حاصل از پژوهش حاضر نشان داد که استفاده از شبیهساز آموزشي در بهبود کيفيت يادگيري فراگيران راهبري تأثير مثبت دارد و توسعه استفاده از آن در ساير مراكز آموزش حرفهای براي شهرهاي مختلف كشور میتواند به ارتقاي سطح مهارتهای كاربردي راهبران قطار منجر شود.