بررسی تاثیر انتخاب مدیران مدارس با ویژگی های مدیریتی نوآور بر انگیزه و تعهد سازمانی
محورهای موضوعی :حبیب صمدزاده 1 * , شوکرو آدا 2
1 - مربی(دکتری) گروه علوم تربیتی، واحد سلماس، دانشگاه آزاد اسلامی، سلماس، ایران
2 - عضو هیئت علمی دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آتاترک، ترکیه
کلید واژه: کلید واژه: مدیران با ویژگی های مدیریتی نوآور, انگیزه, تعهد سازمانی معلمان,
چکیده مقاله :
چكيده هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر انتخاب مدیران با ویژگی های مدیریتی نوآور بر انگیزه و تعهد سازمانی معلمان است. نوع پژوهش به لحاظ روش، توصیفی، از نوع همبستگی بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان آموزش و پرورش شهر خوی در سال 1401-1402 تشکیل دادند که تعداد 215 نفر به صورت تصادفی بر اساس فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های تعهد سازمانی مودودی، استیرز و پورتر در سال (1979)، نوآوری امید و همکاران (2002) و انگیزه لاورونس و جردن(2009) استفاده گردید. اطلاعات به دست آمده از این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS 20 و با بکارگیری آمار توصیفی(میانگین ،انحراف معیار) و آمار استنباطی (آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه گام به گام) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین متغیرهای پیش بین و ملاک رابطه معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیونی نیز نشان داد که مجموع متغیرهای پیش بین 33/0 R2= از واریانس متغیر ملاک را تبیین و پیش بینی می کنند یعنی متغیرهای پیش بین 33 درصد نمره ویژگی های مدیریتی نوآور را تبیین می کنند. امید به معاشرت 15درصد، امید به قدرت 11درصد، ترس از شکست 3 درصد، تعهد عاطفی 2 درصد و تعهد مستمر نیز 2 درصد از تغییرات ویژگی های مدیریتی نوآور را پیش بینی می کنند. میزان F مشاهده شده برای متغیرهای پیش بین در سطح 001/0 معنادار است. لذا می توان نتیجه گرفت که انگیزه و تعهد سازمانی در میزان ویژگی های مدیریتی نوآور نقش دارند.
The purpose of this research was to investigate the impact of selecting managers with innovative management characteristics on the motivation and organizational commitment of teachers. The type of research is correlational in terms of descriptive method and it is applied in terms of purpose. The statistical population of this research was made up of all the education workers of Khoy city in 1401-1402, and 215 people were randomly selected based on Cochran's formula. In order to collect data, organizational commitment questionnaires by Maududi, Steers and Porter in (1979), Omid et al.'s innovation (2002) and Lawrence and Jordan's motivation (2009) were used. The data obtained from this research were analyzed using SPSS 17 software and using descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (Pearson's correlation coefficient test and step-by-step multiple regression). The results showed that there is a significant relationship between the predictor variables and the criterion, also the regression results also showed that the sum of the predictor variables explained and predicted R2=0.33 of the variance of the criterion variable, that is, the predictor variables accounted for 33% of the characteristics score. They explain innovative management. Hope for companionship 15%, hope for power 11%, fear of failure 3%, emotional commitment 2% and continuous commitment predict 2% of changes in innovative management characteristics. The observed F level for predictor variables is significant at the 0.001 level. Therefore, it can be concluded that motivation and organizational commitment play a role in the level of innovative management characteristics.
- آزاد، رضا؛ آزادی، شایان؛ عابد، محمد. (1395). رابطه اخلاق کاری و فرسودگی شغلی معلمان شهرستان اردبیل. محل انتشار: اولین همایش بین المللی پژوهشهای نوین در مدیریت.
- اسماء، ناصری. (1396). بررسی رابطه بین انگیزه ایجاد شده توسط مدیریت و رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان. یازدهمین همایش علم و فناوری دانشگاه تهران.
- امينيان. رضا. (1391). بررسی روابط ساختاری جو سازمانی و رضایت شغلی بر تعهد سازمانی کارکنان شرکت پاکنام. پايان نامه كارشناسي ارشد. رشته روانشناسي صنعتي سازماني. دانشگاه آزاد واحدارسنجان.
- بدلی، زهرا. (1389). درک نادرست مدیران عامل از اشتیاق کاری کارکنان تحت عنوان اشتیاق کاری و انگیزش، مجله تدبیر. 7(8): 12-24.
- براتي¬احمدآبادي، حسن. (1387). رابطه بين متغيرهاي پيشايند(عدالت سازماني و جو سازماني) و وجدان کاري با عملکرد شغلي در کارکنان شرکت سهامي ذوب آهن اصفهان. پايان نامه كارشناسي ارشد رشته روانشناسي صنعتي سازماني دانشگاه اصفهان.
- بهزادی، الهام؛ نعامی، عبدالزهرا؛ بشلیده، کیومرث. (1392). بررسی رابطه فضیلت سازمانی با رفتار مدنی سازمانی، وفاداری سازمانی و بهزیستی معنوی در کارکنان شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون، دست آوردهای روان شناختی، 20(12): 233 -256.
- پورعباس، علی. (1387). اثربخشی شرکت در کارگاه های خودکارآمدی حرفه ای بر اشتیاق شغلی کارمندان دانشگاه اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
- پیرا، نسرین. (1394). بررسی رابطه ی جوسازمانی و اشتیاق شغلی با سازگاری شغلی معلمان مدارس ابتدایی شهرستان هشترود در سال تحصیلی 93-94، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی_دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
- تیمورنژاد، کاوه، صریحی اسفستانی، رسول. (1389)؛ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﻳﺎدﮔﻴﺮي ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑﺮ ﺗﻮاﻧﻤﻨﺪﺳﺎزي رواﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻲ ﻛﺎرﻛﻨﺎن ﺳﺘﺎدي وزارت اﻣﻮر اﻗﺘﺼﺎدي و داراﻳﻲ، ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ ﺑﻬﺒﻮد و ﺗﺤﻮل. (14(10): 20-38.
- تقوایی یزدی، مریم(1398). رابطه مدیریت دانش با تعالی سازمانی و نوآوری سازمانی در مدیران مدارس. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
- حسن زاده ثمرین، تورج؛ سفیدکار، سپیده. (1394). بررسی رابطه بین مدیرت دانش و رفتار شهروندی سازمانی. مطالعات مدیریت (بهبود و تحول) 23(71): 155-141.
- حسنی، محمد؛حیدری زاده، زهرا؛ قاسمزاده علی شاهی، ابوالفضل.(1391). بررسی نقش و تاثیر اخلاق اسلامی کار و فرهنگ سازمانی بر رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان دانشگاه شهید چمران اهواز، دو فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت اسلامی، 2(20)،32-9.
- خزیمه، منصور. (1395)، ارزیابی اخلاق حرفه ای و مولفه های آن میان معلمان مدارس ابتدایی پسرانه دولتی در شهر تهران فصلنامه علمی – ترویجی اخلاق، 6، (22) .
- خشوعی، مهدیه سادات؛ نوری، ابوالقاسم. (1396). ساختار عاملی فضیلت سازمانی و نقش رفتار شهروندی سازمانی در آن. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 14(54)، 34-26.
- دهقانی، هادی. (1395). بررسی رابطه اشتیاق شغلی معلمان و یادگیری دانش آموزان دبستانی، اولین کنفرانس ملی مطالعات آموزش و پرورش و علوم آموزشی تربیتی، قم، موسسه مدیریت کنفرانس های علمی اندیشوران هزاره سوم.
- رحیم نیا، فرزاد؛ قره باغی، نسرین.(1389). ارائه مدلی مفهومی به منظور بررسی رابطه اخلاق کاری و معنویت بر کارآفرینی و عملکرد سازمانی، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و کارآفرینی شیراز.
- زرگران مقدم، صدیقه.(1390). تاثیر منابع و تقاضاهای شغلی بر فرسودگی و اشتیاق شغلی کارکنان، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان.
- سلیمانی، ناصر؛ عباس زاده، کامران.(1391). رابطه اخلاق کار با رضایت شغلی و استرس شغلی کارکنان در سازمان آموزش فنی و حرفه ای تهران. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 3(1)، 21-36.
- شاکر، فاطمه.(1394). بررسی نقش ویژگی های شغلی و نقش های شغلی در پیش بینی اشتیاق شغلی دبیران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی – دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
- صفری، محدثه.(1394). رابطه اخلاق حرفه ای با عملکرد استادان دانشگاه کرمان. اخلاق در علوم و فناوری، 2(20)،32-9.
- عیدی، حسن؛ لقمانی، محمد.(1394). پیش بینی رضایت شغلی کارمندان بر اساس رفتار اخلاقی مدیران ادارات ورزش و امور جوانان استان کرمانشاه، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. 2(20)،32-9. 210.
- کشتکاران، ویدا.(1394). بررسی رابطه بین سبک مديريتی با مهارت های تغییر و نوآوری مديران بیمارستانهای آموزشی شیراز. مجله بهداشت و توسعه. 6(4): 14-28.
- کیوان آرا، محمود، شاهپوری اصل، سمیرا، عریضی، حمیدرضا.(1393). رابطه عدالت سازمانی با اشتیاق شغلی و رفتار سازمانی مثبت پرستاران با نقش میانجی اهداف شغلی فردی آنان، مرکز تحقیقات مراقبت های دانشگاه علوم پزشکی ایران، 27(88)،33-22.
- نعامی، عبدالزهرا، پیریایی، صالحه.(1390). رابطه ی ابعاد انگیزش شغلی خود تعیین کنندگی با اشتیاق شغلی در کارکنان شرکت ذوب آهن اصفهان، مشاوره ی شغلی و سازمانی،3(9):19-15.
- الوانی، ممحد؛ حسن پوررضاريا، داوری، علی.(1389). تحلیل اخلاق سازمانی کارکنان با استفاده از الگوی دایره اخلاق». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 2(20)،32-9.
- Allen NJ, Meyer JP (2010) Affective, continuance, and normative commitment to the organization: an examination of construct validity. Journal of Vocational Behavior. 49(3): 252-76.
- Almerich, G., Suárez-Rodríguez, JM., Belloch, C., & Bo, RM. (2011). Training needs of teachers in ICT: training profiles and elements of complexity, RELIEVE, 17(2):1-10. 22(4), 436-459.
- Ananil, A. (2004). The learning organization, towards integrated model, The Learning Organization,25 (2004):129-42.
- Azizpour, M., Abdi, S., & Khoda Bakhshi, N. (2013). Personality traits and human resource productivity at cultural organizations. International Journal of Management Research and Review, 3 (4),2703-2706.
- Bailley, D. (2000). Learning needs analysis, Training Journal, ABI/INFORM Global. Bakker AB, Leiter MP. (2010), Work engagement: A handbook of essential theory and research, (1ed), New York: Psychology Press.
- Barrick, M. R., & Mount, M. K. (2012). The Big5 Personality Dimensions and job performance: A meta-analysis. Personal Psychology, 44, 1-26.
- Bernardin, H. J., Russell, J. E. A., & Kane, J. (214). Performance management and appraisal. In H. J. Bernardin (Ed.), Human resource management (pp. 142–162). New York: McGraw-Hill/Irwin.]
- Borman, W. C., & Motowidlo, S. J. (2016). Task performance and contextual performance: The meaning for personnel selection research. Human Performance, 10, 99–110.
- Borman, W. C., Ilgen, D. R., & Klimoski, R. J. (2015). Industrail and Organizational psychology, Handbook of psychology: Volume 12. By John Wiley and sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
- Brown, S. D. & Lent, R. W. (2008). Career Development and Counseling- putting theory and research to work. By John Wiley and sons, Inc., Hoboken, New Jersey.
- Byrne, E.(2000) job satisfaction and Organizational climate in a dynamic work environment . Apple Nurs Res, 13(1):46-9
- Chandorkar, H., Chakraborty, PK. (2016). Psychological morbidity of parents of mentally retarded children. Indian J Psychiatry, 42(3),271-4.
- Chiang, B.(2001) .CASELOAD IN SPECIAL Education: An integration of research finding . Exceptional , 67 , 161-172
- Clarkin, J., Lenzenweger, MF. (2015). Major theories of personality disorder, New York: The Gilford Press.
- Coleman, V. I. & Borman, W. C. (2000). Investigating the underlying structure of the citizenship performance domain. Human Resources Management Review, 10, 25–44.
- Conway, J. M. (1999). Distinguishing contextual performance form task performance for managerial jobs. Journal of Applied Psychology, 84, 3–13.
- Dean K, Stevens H, Mortensen PB, Murray RM, Walsh E, Pedersen CB. (2016). Full spectrum of psychiatric outcomes among offspring with parental history of mental disorder. Arch Gen Psychiatry, 67(8),822-9.
- Flin,R.mearns,k.(2000).Measuring safety climate: Identifying the common Fea tures . safety science.34,177-134.
- Gottesman II, Laursen TM, Bertelsen A, Mortensen PB. (2014). Severe mental disorders in offspring with 2 psychiatrically ill parents. Arch Gen Psychiatry, 67(3),252-7.
- Herring, S., Gary, J., Taffe,K. , Sweeney, D. & Eifeld, S. (2017). Behaviour and emotional problems in toddlers with pervasive developmental delay: associations with parental mental health and family functioning. Journal of Intellectual Disability Research, 12, 874-882.
- Hermoon, H., Harlez, PK. (1999). Psychological morbidity of parents of mentally retarded children. Indian J Psychiatry, 42(3),271-4.
- Hur, W. and Shin, Y., and Kim, H. (2017). Organizational virtuousness perceptions and task crafting: The mediating roles of organizational identification and work engagement. Career Development International.
- Jacaqueline, Shapiro.2002. A psychological contract perspective on organizational citizenship behavior. Journal of Organizational Behavior, 23:927-949.
- Jing, F. F., Avery, G. C., & Bergsteiner, H. (2011). Organizational climate and performance in retail pharmacies. Leadership & Organization Development Journal, 32, 224-242.
- Kuhn, T. and Nelson, N (2012), "Reengineering identity", Management Communication Quarterly, 16 (1), 5-38.
- Kummoonb, D.(2017). The Effects of Organizational Climate to Conflict Management amongst Organizational, Health Personnel, Procedia – Social and Behavioral Sciences, 237 , 1216 – 1222.
- Lee PC, Lin KC, Robson D, Yang HJ, Chen VC, Niew WI.(2016). Parent-child interaction of mothers with depression and their children with ADHD. Res Dev Disabil, 34(1),656-68.
- Lewis, C. F. (2015). Substance use and violent behavior in women with antisocial personality disorder. Journal of Behav Sci Law, 29(5), 667-76.
- Majumdar, M., Da Silva Pereira, Y., & Fernandes, J. (2014). Stress and anxiety in parents of mentally retarded children. Indian J Psychiatry, 47(3), 144-7.
- Matos M, Bauermeister JJ, Bernal G. (2013). Parent-child interaction therapy for Puerto Rican preschool children with ADHD and behavior problems: a pilot efficacy study. Fam Process, 48(2),232-52.
- Spreitzer, G. M. (1995). Psychological empowerment in the workplace: Dimensions, measurement, and validation. Academy of management Journal, 38(5), 1442-1465.
- Spreitzer, G. M., & Mishra, A. (1997). Survivor responses to downsizing: the mitigating effects of trust and empowerment. Los Angeles, California, United States: Southern California Studies Center, University of Southern California.