اثر تجارت با چین بر رشد اقتصادی ایران
محورهای موضوعی :کسری احمدیان بهروز 1 , حسین پناهی 2 , احمد اسدزاده 3
1 - کارشناس ارشد علوم اقتصادی دانشگاه تبریز
2 - دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه تبریز
3 - دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه تبریز
کلید واژه:
چکیده مقاله :
امروزه تجارت خارجی یکی از مهم ترین عوامل در توسعه اقتصادی کشورها به شمار می رود، به طوری که اقتصادهای پیشرفته توجه زیادی به درجه باز بودن اقتصادشان دارند. ایران نیز در دهههای اخیر اقدامات زیادی را در جهت گسترش روابط تجاری خود با سایر کشورها انجام داده و سعی در جذب سرمایه های خارجی داشته است. در سال های اخیر با تشدید تحریم های غرب علیه ایران و خروج شرکت های غربی از ایران و کاهش مبادلات تجاری با شرکای تجاری، ضرورت جایگزینی شرکای تجاری غربی با سایر کشورهای قدرتمند روشن شد. در این میان فرصت برای کشورهایی مانند چین فراهم شد تا حضور خود را در ایران پررنگ تر کند تا حجم تجارت با این قدرت اقتصادی بزرگ افزایش یابد. به طوری که در سال های اخیر کشور چین به اصلی ترین شریک تجاری ایران تبدیل شده است. از این حیث، در مطالعه حاضر تلاش می شود تا تأثیر تجارت با چین بر رشد اقتصادی ایران با استفاده از داده های سری زمانی سالانه برای دوره زمانی(2012 – 1990) مورد بررسی و تحلیل تجربی قرار گیرد. برای این منظور با استفاده از رویکرد هم انباشتگی مبتنی بر مدل خود توضیح با وقفه های گسترده (ARDL to cointegration)، اثر متغیرهای تجارت با چین بر رشد اقتصادی ایران مورد آزمون قرار گرفته است. یافته های تجربی این مطالعه نشان می دهند، متغیرهای صادرات و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در مجموع تأثیری مثبت بر رشد اقتصادی دارند.