ارائه الگوی ارتباطات سازمانی در بستر دورکاری
محورهای موضوعی :
اکبر حسن¬پور
1
*
,
سعید جعفری¬نیا
2
,
الهام حیدری
3
,
مجید محمدی پور پامساری
4
1 - دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران
2 - 0دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی و کسب و کار، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران
3 - هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی
4 - دانشجوی دکتری مدیریت رفتاری دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کلید واژه: واژه های كليدي: ارتباطات سازمانی, ارتباطات, دورکاری, تحلیل مضمون.,
چکیده مقاله :
طی سالهای اخیرظهورو افزایش علاقه مندی به دورکاری، ارتباطات سازمانی را به عرصۀ جدیدی وارد نموده است. لذا هدف این پژوهش ارائه الگوی ارتباطات سازمانی در بستر دورکاری می باشد. روش این پژوهش به صورت تحلیل مضمون به کار گرفته شده است. در ابتدا 90 اثرعلمی در پایگاه های معتبر علمی شناسایی و بعد از بررسی مطالب مرتبط با پژوهش نهایتاً 30 اثر مستقیماً برای تعیین کد های اولیه مورد استفاده قرار گرفت. برای سنجش روایی پژوهش از دو روش خودبازبینی محقق و قابلیت انتقال استفاده و برای پایایی از دو روش بازآزمون و بین دو کدگذار استفاده شد. بر اساس تحلیل های صورت گرفته مجموعه کاملی از مضامین نهایی شامل 32 کد اولیه، 21 مضمون پایه، 9 مضمون سازمان دهنده فراهم گردید. براین اساس عوامل موثر بر ارتباطات سازمانی شامل حالات درونی، مهارت های ارتباطی و هوش اجتماعی فرد به همراه میزان رسمیت و پیچیدگی سازمانی می باشد. درزمینه شیوه های ارتباطات سازمانی در بستر دورکاری روش های کار از خانه، ترکیبی و انتخابی به عنوان شیوه عملیاتی و ارتباطات باز و عمل متقابل به عنوان شیوه ارتباطی استخراج گردید. همچنین دو گروه الزامات فردی شامل جو ارتباطی منزل و مهارت های دور کاری و الزامات سازمانی شامل منابع انسانی، عوامل سیاسی و فنی مطرح شده است. پیامدهای آن نیز شامل رفتار شهروندی سازمانی، رفتارهای حمایتی کارکنان، هویت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان می باشد. همچنین پیاده سازی آن با دو گروه از مشکلات فرهنگی و زیر ساختی مواجه می باشد.
In the recent years, the emergence and increase of interest in remote working has brought organizational communication into a new field. Therefore, the purpose of this research is to provide a model of organizational communication in the context of remote work. The method of this research is thematic analysis. At first, 90 scientific works were identified in reliable scientific databases, and after reviewing the content related to the research, finally 30 works were directly used to determine the primary codes. To measure the validity of the research, two methods of researcher self-review and transferability were used, and for reliability, two methods of retesting and between two coders were used. Based on the analysis, a complete set of final themes including 32 primary codes, 21 basic themes, and 9 organizing themes was provided. Therefore, the factors affecting organizational communication include internal states, communication skills and social intelligence of the individual along with the level of formality and organizational complexity. In the field of organizational communication methods in the context of remote working, working from home, hybrid work and selective methods were extracted as operational methods, and open communication and interaction were extracted as communication methods. Also, two groups of individual requirements including home communication atmosphere and remote work skills and organizational requirements including human resources, political and technical factors have been proposed. Its consequences include organizational citizenship behavior, employee support behaviors, organizational identity, organizational commitment, and employee job satisfaction. Also, its implementation faces two groups of cultural and infrastructural problems.