Designing and validating the ideal model of human resources training in the social security organization in order to improve the quality of services
Subject Areas : EducationalHadi hassanzadeh 1 , Ghaffar Tari 2 * , hossein bagaea 3
1 - Doctoral student of Educational Management Department, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Management, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand
3 - Assistant Professor, Curriculum Planning Department, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran
Keywords: Education, human resources, service quality, social security.,
Abstract :
Today, training is considered as one of the methods of human resource development in organizations. Every organization needs trained and experienced people to fulfill its mission. Training is considered as one of the main tasks of human resource management and it is always considered as an important factor in developing development plans or organizational changes. The current research was conducted with the aim of designing and validating the ideal model of human resources training in the social security organization in order to improve the quality of services in East Azerbaijan province. The current research method was mixed (qualitative and quantitative). In this research, the foundation data method has been used. The purpose of this research is development, which was carried out in the qualitative phase of the purposeful sampling method using experts and experts from the social security organization and the university, who have complete information about the training of human resources in the organization. Qualitative part data was obtained using semi-structured interviews. Therefore, according to the results of the analysis of the interviews, 3 themes of "reaction", "learning", and "behavior" in the theoretical structure of "individual output", 2 themes of "financial dimension" and "non-financial dimension" in the theoretical structure of "organizational output", and a theme of "customer satisfaction" were categorized in the theoretical structure of "social output". This research also recommends that similar organizations design and implement appropriate training models, according to their specific needs, to achieve improved performance and customer satisfaction.
منابع:
- باقری معصومه ، باتمانی فردین، عبداللهی فردین(1400)، ارائه مدل مفهومی نظام جامع آموزش مشاغل اختصاصی سازمان نظارتی مبتنی بر نظریه داده بنیاد، نشریه آموزش و توسعه منابع انسانی 8(30)، 23-1.
- شفیقیان هومن ، قورچیان نادر قلی ، باقری مهدی(1400)، ارائه مدل مطلوب آموزش مبتنی بر شایستگی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی(مورد: بندر شهید رجایی)، فصلنامه آموزش علوم دریایی، 8(25)،165-149.
- عالیزاده، عادله؛ حسینپور، محمد و برکت، غلامحسین.(1401). ارائه الگویی جهت مستندسازی تجربیات مدیران بهمنظور ارتقای کیفیت دورههای آموزشی سازمان تأمیناجتماعی استان بوشهر، سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 6 (1)، 1-21.
- عباسی، سعید؛ آذر، عادل؛ سعیدی، خلیل. 1395. طراحی مدل ارتقای کیفیت خدمات در مراکز آماری. پژوهشهای مدیریت منابع سازمانی، 6(4)، 18-32.
- عباس زادگان، محمد،(1391)، مدیریت بر سازمانهای ناآرام، تهران: کویر
- فرهادی افشار سعید، فتحی زاده علیرضا، صادقی گوغری مهدیه(1401)، شناسایی و اولویت بندی مولفه های موثر بر آموزش کارکنان در شرکت گل گهر سیرجان، نشریه تعالی منابع انسانی، 1(3)، 105-84.
- منوریان، عباس؛ پیوسته، علی اکبر؛ اختشامی دیزجی، حبیب. 1400. طراحي مدل ارائـه آمـوزش هاي مجازي در سازمان تامین اجتماعی ایران براساس داده بنیاد. فصلنامه مدیریت دولتی، 13(3)،534-549.
- محمودی، مریم.1400. به کارگیری تکنیک یادگیری خرد (میکرولرنینک) در آموزش کارکنان. سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای مدیریت، روان شناسی و علوم انسانی در قرن 21.
- مقرب الهی، مریم؛ جعفری، مرضیه. 1401. تبیین روش های آموزش کارکنان مبتنی بر رویکرد آموزش و بهسازی منابع انسانی. فصلنامه تخصصی آموزش مدیریت دولتی، 13(5)، 41-17
- میرکمالی، سیدمحمد. 1392. مبانی مدیریت منابع انسانی. تهران: انتشارات بسطرون.
- Aminbeidokhti, A., Jamshidi, L., & Mohammadi Hoseini, A. (2016). The effect of the total quality management on organizational innovation in higher education mediated by organizational learning. Studies in Higher Education, 41(7), 1153-1166.
- Alipour, K. Imani Galah Prdsry, M. N., Zolfaghari Zafarani, R. 2019, Provide a model to improve the efficiency of human resource training in Islamic Azad University, New Approaches in Educational Administration, 10 (37), 1-14. [in Persian]
- Gronroos, C. 2000, “Service Management and Marketing”, second edition. England: John Wily & Sons, Ltd, p.81.
- Kulkarnia, P.M., Appasaba, L.Vb., Gokhalec,P., Tigadid,P. 2022. Role of Digital Simulation in Employee Training. ScienceDirect. Procedia Manufacturing.
- Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. 1985. A conceptual odel of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49, 41-50. doi:10.2307/1251430.
- Zhang, Xiaobin., Chu, Zhaofang., Ren, Lei ., Xing , Jianguo. 2023. Open innovation and sustainable competitive advantage: The role of - organizational learning. Technological Forecasting & Social Change.Volume 186, Part A, January 2023, 122114.