تحلیل اثرات " SPRAWL REPAIR" بر سرمایه اجتماعی
محورهای موضوعی :
محمدتقی حیدری
1
,
سعدی ساعدی دویسه
2
*
1 - دانشگاه زنجان/برنامه ریزی شهری؛ جغرافیا
2 - 0دانشجوی دکتری، جغرافیاو برنامه¬ریزی¬شهری، دانشگاه زنجان، ایران(نویسندة مسئول
کلید واژه: واژههاي كليدي: SPRAWL REPAIR , سرمایه اجتماعی, پراکندگی شهری , پایدای اجتماعی,
چکیده مقاله :
چكيده رشد پراکنده شهرها علاوه بر تأثیرات منفی زیست محیطی و اقتصادی دارای هزینه های اجتماعی زیادی هستند، این هزینه ها با جابجایی و فاصله گرفتن محله های شهری از مرکز شهر و شکل گیری حومه های شهری روزبه روز بیشتر میشود. پراکندگی شهری به خودی خود هزینه اجتماعی در برندارد ولی جابجایی جمعیتی اولین پیامد گسترش شهری است که بر شبکه اجتماعی تأثیرگذار است. مشکلات اجتماعی مربوط به پراکندگی مانند فقدان تنوع ،ارتباطات ضعیف ودر نتیجه کاهش سرمایه اجتماعی و نیز مشکلات بهداشتی مانند چاقی به دلیل وابستگی به خودرو به آن نسبت داده شده است. پراکندگی ساختار محله را به نفع الگوهای وابسته به خودرو رها می کند در نتیجه رانندگی تقریباً برای تمام فعالیت های روزانه اجباری است. و بالاخره ، مفسرانی مانند پاتنام استدلال میکنند که سبک زندگی حومهای کم تراکم مرتبط با پراکندگی، سرمایه اجتماعی را کاهش نیز میدهد و منجر به جامعهای کمتر سالم میشود. Sprawl Repair توسعههای پراکنده شهری تحت سلطه خودرو را به جوامع کاملی تبدیل میکند که عملکرد اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی بهتری دارند. هدف از استراتژی بازآفرینی پراکندگیها، ایجاد جوامع بر اساس واحد محله است. تاکتیک اولیه این روش، درج عناصر مورد نیاز مانند ساختمانها، تراکم بالا، فضای عمومی، ارتباطات اضافی و ... برای تکمیل و تنوع بخشیدن به تودههای تک فرهنگی پراکنده است.باتوجه به اینکه امروزه رویکرد های مشارکت محور و مردم مبنا از پیشرو ترین و پذیرفته ترین رویکرد های عرصه طراحی شهری است لذا در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی انجام شده است سعی بر این است که مفهوم سرمایه اجتماعی را با Sprawl Repair که به عنوان یک تاکتیک نو در بازآفرینی پراکندگی ها و ایجاد جوامع کامل معرفی شده است پیوند دهیم و درنهایت اثبات می کنیم که بازآفرینی پراکنگی شهری نیروی محرک و عامل تسهیل گری است که بر سرمایه اجتماعی پیامدهای مثبتی دارد.
Mohammad Taqi Heidari Saadi Saedi Doise Abstract In addition to the negative environmental and economic effects, the scattered growth of cities has many social costs, these costs increase day by day with the displacement and distance of urban neighborhoods from the city center and the formation of urban suburbs. Urban sprawl does not have a social cost by itself, but population displacement is the first consequence of urban expansion that affects the social network. Social problems related to dispersion, such as lack of diversity, poor communication, and as a result, the reduction of social capital, as well as health problems such as obesity due to dependence on cars, have been attributed to it. Dispersion abandons neighborhood structure in favor of car-dependent patterns, resulting in driving being mandatory for almost all daily activities. Finally, commentators such as Putnam argue that the low-density suburban lifestyle associated with sprawl also reduces social capital and leads to a less healthy society. Sprawl Repair transforms sprawling car-dominated urban developments into whole communities that perform better economically, socially and environmentally. The purpose of the strategy of regeneration of dispersions is to create communities based on neighborhood units. The primary tactic of this method is to insert required elements such as buildings, high density, public space, additional communications, etc. to complete and diversify the scattered monocultural masses. Considering that today, participation-oriented and people-based approaches are among the most progressive and accepted approaches in the field of urban design, therefore, in this research, which was carried out using a descriptive and analytical method, an attempt is made to compare the concept of social capital with Sprawl Repair, which is A new tactic has been introduced in the regeneration of dispersions and the creation of complete communities, and finally we prove that the regeneration of urban dispersion is a driving force and a facilitating factor that has positive consequences on social capital.