بهره¬گیری از ظرفیت¬های اقتصاد آزمایشگاهی در توسعه نظام آموزشیِ رشته اقتصاد درکشور
محورهای موضوعی :محمدنقی نظرپور 1 , سیدمهدی میرحسینی 2
1 - ت
2 - ت
کلید واژه:
چکیده مقاله :
طراحی کلاس های آزمایشگاهی برای تدریس سرفصلهای درسی رشته اقتصاد چند سالی است که در دستور کار دانشکدههای اقتصاد دانشگاههای معتبر جهان قرار گرفته است. استفاده از آزمایشگاههای اقتصاد در جهان باعث شده است دانشجویان با تجربههای عملی در تدریس مفاهیم کلیدی اقتصادی روبرو شوند. کلاسهای آزمایشگاهی سعی در اثبات این مسئله دارند که اگر مباحث درسی رشته اقتصاد از حالت صرفاً شفاهی و تئوریک به حالت تئوریک-کارگاهی تبدیل شوند، شاهد افزایش توانایی دانشجویان در رویاوریی با شرایط اقتصادی مختلف خواهیم بود و این مهم، گامی بزرگ در مسیر انتقال ساده و کاربردی مفاهیم خواهد بود. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصيفي و تحليل محتوي به بررسي اين مسئله مي پردازد که "چگونه اقتصاد آزمایشگاهی میتواند با برگزاری کلاسهای آزمایشگاهی به توسعه نظام آموزشی رشته اقتصاد کمک کند". همچنین در صحنه آزمایشگاه، الگویی بومی سازی شده برای دانشجویان مقطع کارشناسی اقتصاد در کشور در جهت تدریس مفهوم مشارکت داوطلبانه و سواری مجانی طراحی و ارائه گردید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که تجربه های موفق آموزشی در کشورهای پیشرفته نشان می دهدکه برگزاری کلاس های آزمایشگاهی علاوه بر تأثیرگذاری مثبت در افزایش فهم و یادگیری دانشجویان، سبب تربیت مدیران وکارشناسان خبره اقتصادی خواهد بود که قبل از ورود به بدنه حقیقی اقتصاد با مباحث علمی این رشته به صورت عملی ارتباط برقرار کردهاند و بدین ترتیب هزینههای ناشی از آموزشهای ضمن خدمت در سازمان های دولتی و غیر دولتی به شکل چشم گیری کاهش می یابد. این فرآیند میتواند در توسعه نظام آموزشی اقتصاد در کشور مؤثر واقع شود.