کارایی بازار
محورهای موضوعی :
1 - دانشجوی دکتری مالی دانشگاه شهید بهشتی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
در این مقاله مروری جامع، تحلیلی و نقادانه بر موضوع کارایی بازار داشتهایم که نتایج تحلیلی آن را میتوان در چهار محور خلاصه نمود. بدین ترتیب که کارایی بازار، امری است «لازم»(1)، پدیدهای است «غیرممکن»(2) و «پارادوکسیکال»(3) و فرضیهایست «غیرقابل اثبات»(4) و اینکه نهایتاً جدال میان کارایی بازار و آنومالیها (خلاف قاعدهها) کماکان ادامه خواهد داشت. چهار محور فوق مختصراً به شرح ذیل جمعبندی میگردد. کارایی بازار از جهت تأثیر آن بر تخصیص بهینه منابع در سطح کل اقتصاد و همچینن نقش قیمتهای حاصل از بازار کارا به عنوان سیگنالهای درست به فعالان اقتصادی لازم میباشد. مجموعه محدودیتهای بازار، کارایی را به امری غیرممکن بدل میسازد. دوگانگی دیدگاه در مورد فرصت آربیتراژ، کارایی بازار را به امری پارادوکسیکال تبدیل نموده است و نهایتاً نیازمندی آزمون فرضیه بازار کارا به داشتن مبنایی برای بازار مورد انتظار مانند یک مدل تعادلی، موجب غیرقابل اثبات یا ابطال بودن فرضیه کارایی بازا میشود.