ارائه مدلی برای فرایند توسعه رهبری اقتضایی در سطوح مختلف باتوجهبه مدیریت عملکرد (موردمطالعه: بانک ملی ایران)
محورهای موضوعی :عباس خوشحال صابر 1 , مهرداد گودرزوند چگینی 2 * , مر مرادیان 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی، واحد رشت،دانشگاه آزاد اسلامی، رشت ، ایران.
2 - استاد، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،واحد رشت ، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.(نویسنده مسئول)
3 - استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری،واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
کلید واژه: کلیدواژه: رهبری, توسعه رهبری اقتضایی, مدیریت عملکرد, بانک ملی ایران.,
چکیده مقاله :
فرایند توسعه رهبری اقتضایی در سطوح مختلف در بانک ملی ایران از اهمیت ویژهای برخوردار است. در سطح سازمانی و فردی، این فرایند از طریق تدوین برنامههای آموزشی و توسعه مهارتهای رهبری برای مدیران و کارکنان صورت میگیرد. این برنامهها بهبود مهارتهای تصمیمگیری، انعطافپذیری و ارتباطات را ترویج میکنند. هدف از این پژوهش ارائه مدلی برای فرایند توسعه رهبری اقتضایی در سطوح مختلف باتوجهبه مدیریت عملکرد بانک ملی ایران مورد بررسی قرار گرفته است بدین منظور تعیین و انتخاب شاخصها با بهرهگیری ادبیات تحقیق و مصاحبه اکتشافی به همراه نظرسنجی از 12 نفر از مدیران ارشد بانک ملی انجام شده است، از روش نمونه¬گیری هدفمند و با نمونه¬گیری نظری به اشباع نظری رسیده و سپس اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مضمون مورد بررسی و مدل پاردایمی ساخته شده است که توسط نرم فزار Maxqda20 مورد تحلیل قرار گرفته است یافته های پژوهش نشان از تاثیرگذاری هفت بُعد: عوامل درون سازمانی، ویژگی های رهبر، مدیریت عملکرد، ساختار، کسب تجربه و آموزش نوآوری ،استراتژی ها در بانک ملی ایران می باشد، که براساس فرآیند توسعه رهبری اقتضایی در سطوح مختلف با توجه به مدیریت عملکرد از وجود عامل های توسعه در سیستم بوده، که این عوامل نشان از کارآمدی تدوین درست توسعه رهبری اقتضایی در سطوح فردی و سازمانی در بانک ملی ایران است.
Mohammad Rasool Mahdavi Ruhollah Alikhan Gorgani Farzin Farhabod Abstract The process of contingent leadership development at different levels in the National Bank of Iran is of particular importance. At the organizational and individual level, this process takes place through the formulation of training programs and the development of leadership skills for managers and employees. These programs promote improved decision-making, flexibility and communication skills. The purpose of this research is to provide a model for the development process of contingency leadership at different levels with regard to the performance management of the National Bank of Iran. In order to determine and select the indicators by using research literature and exploratory interviews along with a survey of 12 senior managers of the National Bank of Iran. It has been done, theoretical saturation has been reached from the purposeful sampling method and theoretical sampling, and then the obtained information has been analyzed using the theme analysis method and a paradigm model has been created which has been analyzed by Maxqda20 software. The results of the research show the effectiveness of seven dimensions: internal organizational factors, leader characteristics, performance management, structure, experience acquisition and innovation training, strategies in the National Bank of Iran, which is based on the process of contingent leadership development at different levels with regard to performance management. It is from the existence of development factors in the system, that these factors show the efficiency of the correct development of contingent leadership development at the individual and organizational levels in the National Bank of Iran.
منابع
- افجه، علی اکبر. (1388). مبانی فلسفی و تئوریهای رهبری و رفتار سازمانی، تهران: انتشارات سمت، چاپ ششم.
- بهرنگی، محمدرضا؛ یوسفی، علی. (1399). تحلیل همبستگی کانونی رابطه بین ابعاد ذهنیت فلسفی و سبک رهبری اقتضایی مدیران، مجله علمی رهبری آموزشی کاربردی، 1(1) 14-1
- داور، سید علی؛ درخشان، رستم. (1401). تأثیر رهبری استبدادی بر نوآوری کارکنان (مطالعه موردی کارکنان شرکتهای ساختمانی)، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 6(84)، 1162-1154.
- شرافت، شاپور؛ خائف الهی، احمدعلی؛ قلی پور، آرین؛ دانایی فرد، حسن. (1397). ساخت و اعتبار سنجی مدل مدیریت عملکرد منابع انسانی هم راستا با اهداف سازمانی، پژوهشهای مدیریت عمومی،59-36.
- فهیما، مریم؛ غلام زاده، داریوش؛ ودادی، احمد. (1399). طراحی و آزمون مدل مدیریت عملکرد کارکنان با رویکرد یکپارچه در بانکهای دولتی، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 15(59). 142-125.
- کفایی مهر، محمد حسن.، طوطیان اصفهانی، صدیقه و مردانی، محمد رضا. (1398). تاثیر سبک رهبری بر سواد مالی کارکنان با توجه به نقش جو سازمانی و یادگیری در صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری. مدیریت کسب و کار، 44، 326-342.
- نجارزاده، زینب؛ مولوی، نگار. (1401). بررسی نقش میانجی گر آموزش کارآفرینانه در تأثیر سبک رهبری بر فرهنگ سازمانی کارکنان شرکت فراکاو، فصلنامه پژوهشهای علوم مدیریت، 4(10)، 226-210.
- نوری، روح اله؛ حسن پور، اکبر؛ وکیلی، یوسف؛ غنی زاده، عبد الرضا. (1401). طراحی مدل مدیریت عملکرد برای سازمانهای بخش دولتی کشور با تمرکز بر نقش پیشران رهبری، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 11(1)، 174-145.
- یزدانی، بیتا. (1395). ارائه مدل مفهومی به کارگیری تئوری اقتضایی در پیاده سازی مدیریت کیفیت جامع، فصل نامه علمی- ترویجی مدیریت استاندارد و کیفیت، 6(4)، 59-43.
- Burke, R. J., & Cooper, C. L. (Eds.). (2003). Leading in turbulent times: Managing in the new world of work. Blackwell Publishing.
- Chester, M. V., & Allenby, B. (2018). Toward adaptive infrastructure: flexibility and agility in a non-stationarity age. Sustainable and Resilient Infrastructure, 1-19.
- Golensky, M., & Hager, M. A. (2020). Strategic Leadership and Management in Nonprofit Organizations. Oxford University Press, New York.
- Hersey, P. & Blanchard, K. (2018). Organizational Behavior Management, translated by Ali Alahmand (43th ed.). Tehran, International
- Hilton, S. K., Arkorful, H., & Martins, A. (2021). Democratic leadership and organizational performance: the moderating effect of contingent reward. Management Research Review, 44(7), 1042-1058.
- Hoy. W. k. & Miskel, C. G. (2013). Educational administration: Theory, Research & Practice (9th ed). New York: McGraw-Hill.
- Jain, P., Duggal, T. (2015). The role of transformational leadership in organizational commitment. International Journal of Business Quantitative Economics and Applied Management Research. 2015; 2(5):1-1.
- Khassawneh, O., & Elrehail, H. (2022). The effect of participative leadership style on employees’ performance: The contingent role of institutional theory. Administrative Sciences, 12(4), 195.
- Monehin, D., & Diers-Lawson, A. (2022). Pragmatic optimism, crisis leadership, and contingency theory: A view from the C-suite. Public Relations Review, 48(4), 102224.
- Nelson, D. L. (2018). ORGB6, Organisational Behaviour. Cengage Learning, Inc, Boston.
- Nor-Aishah, H., Ahmad, N. H., & Thurasamy, R. (2020). Entrepreneurial leadership and sustainable performance of manufacturing SMEs in Malaysia: The contingent role of entrepreneurial bricolage. Sustainability, 12(8), 3100.
- Rao-Nicholson, R., Khan, Z., Akhtar, P., & Tarba, S. Y. (2020). The contingent role of distributed leadership in the relationship between HR practices and organizational ambidexterity in the cross-border M&As of emerging market multinationals. The International Journal of Human Resource Management, 31(2), 232-253.
- Torrance, J. S., Holzleitner, I. J., Lee, A. J., DeBruine, L. M., & Jones, B. C. (2020). Evidence head tilt has dissociable effects on dominance and trustworthiness judgments, but does not have category-contingent effects on hypothetical leadership judgments. Perception, 49(2), 199-209
- Wilson, S., J, Mc Calman. (2017). Re-imagining ethical leadership as leadership for the greater good. European Management Journal 35 (2017) 151-154.
- Xu, L., Liu, Z., Ji, M., Dong, Y., & Wu, C. H. (2022). Leader perfectionism—Friend or foe of employee creativity? Locus of control as a key contingency. Academy of Management Journal, 65(6), 2092-2117.
- Yazdanmehr, E., Ramezani, Y., & Aghdassi, F. (2020). Teacher leadership and conflict management in EFL classroom in the light of the contingency theory of human resource management: An interdisciplinary study. Theory and Practice in Language Studies, 10(8), 916-927.
- Zhang, D., Linderman, K. and Schroeder, R.G. (2012),”The moderating role of contextual factors on quality management practices”, Journal of Operations Management, 30(1):12-23.