بررسی رابطه بین مولفه های هدایت تحصیلی با نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399
محورهای موضوعی :فاطمه ایزدی گارماسه 1 , لطفعلی عابدی 2 *
1 - کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی، گروه علوم انسانی، موسسه فرهنگی آموزشی صفاهان، اصفهان، ایران.
2 - 0هیات علمی بازنشسته دانشگاه امام حسین (ع)
کلید واژه: کلیدواژه : هدایت تحصیلی, نگرش تحصیلی, پیشرفت تحصیلی, دانش آموزان,
چکیده مقاله :
چكيده هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مولفه های هدایت تحصیلی با نگرش و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دهم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش مورد استفاده درتحقیق، علی – مقایسه ای بود . جامعه آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان پسر متوسطه دوم شهرستان فلاورجان در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 2885 نفر بود که 120 نفر از روش نمونه گیری خوشه ای از نوع تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مورد استفاده برای سنجش هدایت تحصیلی، امتیاز مکتسبه در نمونه برگ شماره 6 هدایت تحصیلی دانش آموزان، برای سنجش پیشرفت تحصیلی، معدل پایان سال تحصیلی دانش آموزان در رشته ی انتخابی در پایه ی دهم که در پرونده آن ها ثبت بود و برای اندازه گیری نگرش تحصیلی، پرسشنامه نگرش تحصیلی (اکبری 1383؛ به نقل از پاشا شریفی و همکاران، 1387) جهت بررسی دیدگاه های دانش آموزان بوده است. نتایج به دست آمده نشان داد که : 1) بین هدایت تحصیلی و مولفه های آن(عملکرد، توانایی، رغبت، نمره معلم، نمره اولیا و نمره خود) با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ارتباط معناداری برقرار است. 2) بین هدایت تحصیلی دانش آموزان و مولفه های آن (توانایی، رغبت، نمره مشاور، نمره اولیا و نمره خود ) با نگرش آنان به رشته تحصیلی خویش رابطه ی معناداری وجود دارد.3) ارتباط معنادار مثبتی بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و نگرش آنان به رشته تحصیلی خویش وجود دارد.4) نتایج رگرسیون نشان داد که تقریبا 26 درصد از واریانس متغیرهای وابسته (پیشرفت تحصیلی و نگرش نسبت به رشته تحصیلی) توسط متغیر مستقل (هدایت تحصیلی و مولفه های آن) تبیین می شود.
Fateme Izadi Garmaseh Lotfali Abedi Abstract The purpose of this research was to investigate the relationship between the components of academic guidance with the attitude and academic progress of tenth grade students in Flowerjan city in the academic year of 2019-1400. The method used in the research was causal-comparative. The statistical population of the research included all the second high school male students of Flowerjan city in the academic year of 2019-2019 in the number of 2885 people, of which 120 people were selected as a sample using a random cluster sampling method. The measurement tool used to measure the academic guidance, the score obtained in the sample sheet number 6 of the students' academic guidance, to measure the academic progress, the grade point average at the end of the academic year of the students in the chosen field in the 10th grade, which was recorded in their files, and for The measurement of academic attitude was the academic attitude questionnaire (Akbari 2014; quoted by Pasha Sharifi et al., 2015) to examine students' views.The obtained results showed that: 1) there is a significant relationship between academic guidance and its components (performance, ability, desire, teacher's grade, parents' grade and own grade) with students' academic progress. 2) There is a significant relationship between students' academic guidance and its components (ability, desire, advisor's grade, parents' grade, and their own grade) and their attitude towards their field of study. 3) There is a significant positive relationship between students' academic progress and attitude 4) The regression results showed that approximately 26% of the variance of dependent variables (educational progress and attitude towards the field of study) is explained by the independent variable (educational guidance and its components)